Ekonomi

Özbekistan-Türkmenistan-İran-Türkiye… Ulaştırma koridorunda kritik anlaşma

Ekonomik İşbirliği Örgütü (EİT) Ulaştırma Bakanları 12. Toplantısı Özbekistan’ın başkenti Taşkent’te gerçekleştirildi.

Özbekistan Ulaştırma Bakanı İlham Mahkamov’un ev sahipliğinde düzenlenen toplantıya, örgütün üyeleri Azerbaycan, İran, Pakistan, Kazakistan, Kırgızistan, Türkmenistan ve Tacikistan’ın ulaştırma bakanları ve üst düzey yöneticileri katıldı. Toplantıda Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu da hazır bulundu.

Toplantının açılışında konuşan Mahkamov, EİT bölgesinin ortak tarih, din, kültür ve değerlere sahip, büyük fırsatlara sahip bir bölge olduğunu, bugün Örgütün büyük ekonomik potansiyele sahip, ortak çıkarları temsil eden büyük bir bölgesel yapıya dönüştüğünü söyledi. .

Örgütün ulaştırma alanındaki etkin çalışmaları sonucunda üye ülkeler arasındaki taşımacılık ve lojistik ilişkilerinin önemli ölçüde geliştiğini ifade eden Mahkamov, bunun sonucunda ulaştırma alanında değerli yatırım projelerinin hayata geçirilmeye başlandığını ifade etti. .

Bu kapsamda Mahkamov, Orta Asya ülkelerinin dünya okyanuslarına erişimlerinde en kısa güzergahın oluşturulması ve deniz taşımacılığının artırılması amacıyla Çin-Kırgızistan-Özbekistan ve Özbekistan-Afganistan-Pakistan demiryollarının inşasına yönelik projelerin hayata geçirilmesine yönelik çalışmaların devam ettiğini açıkladı. Bölgenin transit potansiyeli. “Yapılması planlanan Çin-Kırgızistan-Özbekistan demiryolu, Çin’den Avrupa ve Orta Doğu ülkelerine giden en kısa güzergah olacak ve mevcut mesafe 900 kilometre, teslim süresi ise 7-8 gün daha kısa olacak. “söz konusu.

“TRANSİT ARAZİ GEÇİŞ LİSANS KOTALARINI KALDIRMAMIZ GEREKİYOR”

Bakan Uraloğlu, EİT ülkeleri olarak değerli bir nüfusa ve ekonomik potansiyele sahip olduklarını, bu büyük potansiyelin hayata geçirilmesi için iş birliği ve dayanışma iradesiyle ortak güçlerinin ortaya çıkarılması gerektiğini de vurguladı.

“Kullanılmaya hazır bu gücün itici unsuru olarak ulaşımı görmek istiyoruz.”Uraloğlu, ülkeler arası kara transit işlemlerinin ulaşımın artmasını kolaylaştırmaktan uzak olduğunu, başta transit belgeleri olmak üzere bu zorlukların ticareti aksatmasına izin vermeyeceklerini belirtti.

Uraloğlu, ulaşım ve ticaretin önündeki engellerin kaldırılması ve nakliye maliyetlerinin düşürülmesi için Örgüt bünyesinde ortak faydaya yönelik bütünsel bir yaklaşımın benimsenmesi ve uygulanması gerektiğinin altını çizerek, şöyle devam etti:

“Bu bakımdan dost ülkelerimiz arasında ulaşımın serbestleştirilmesi için ikili ve transit kara geçiş belgesi kotalarının kaldırılması gerekiyor. Fiziki temasın en önemli ve stratejik bileşenlerinden biri olan Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demiryolu Örgüte üye ülkeler arasındaki işbirliği, bölgenin ekonomik kalkınması ve refahı açısından önem taşımaktadır.” “Nisan 2016’dan bu yana aldığımız tedbirler sonucunda ortak ve ulusal transit rejimlerinde basitleştirilmiş bir prosedürle demiryolu taşımacılığını gerçekleştirebiliyoruz.”

Yaklaşık 50 konteynerlik bir trenin sınır geçiş işlemlerinin elektronik entegrasyonla gümrük idaresine gitmeden 5 ila 7 dakikada gerçekleştirilmesini sağlayan bu sistemin ticarette hız ve verimlilik getirdiğini anlatan Uraloğlu, ortak taşıma belgelerinin 2 yıl önce Merkez Koridordaki demiryolu sınırından yük taşımacılığında kullanıldı. Bu belgeyle hem zamandan hem de maliyetten tasarruf ederek koridorun rekabetçiliğine yönelik önemli bir adım daha attıklarını söyledi.

“HAZAR GEÇİŞİNİ ETKİN, VERİMLİ VE EKONOMİK HALE GETİRMEYE ODAKLANIYORUZ”

Uraloğlu, bölge ülkelerinin Merkezi Koridor’un bir diğer önemli bileşeni olan Hazar geçişini aktif, verimli ve ekonomik hale getirmeye odaklandığını belirtti. Lojistik operasyonlarda sorun oluşturan yüksek geçiş ücretleri ve düzensiz sefer sorunlarını ortak çabalarımızla hızla çözeceğimize ve Hazar geçişlerini arzu ettiğimiz rekabetçi rotaya dönüştüreceğimize inanıyorum.”değerlendirmesini yaptı.

Uraloğlu, kurum içinde yürütülen çalışmalara tamamlayıcı nitelikte ek işbirlikleri geliştirdiklerini belirtti. “Örneğin geçen yıl Türkiye, Azerbaycan ve Kazakistan bir araya gelerek Orta Koridoru destekleyen 56 maddelik bir eylem planı belirlediler.”söz konusu.

Uraloğlu, Zengezur ilişkisi sayesinde bölge ülkeleri için yeni fırsatların ortaya çıktığını, bu ilişkinin Kafkasya’nın normalleşmesi için hayati önem taşıdığını vurguladı. “Türkiye ile Azerbaycan arasında doğrudan demiryolu ve karayolu ulaşımını sağlayacak bu bağlantının hayata geçirilmesinin tüm bölgeyi birbirine bağlayacak önemli bir adım olacağına inanıyorum. Bu hattın bağlantıları dahil tamamlanması için Azerbaycan ile birlikte çalışıyoruz. Mümkün olan en kısa sürede bu, tüm bölge ülkelerinin yararına olacaktır.”dedi.

“2053 YILINA KADAR YAKLAŞIK 168 MİLYAR DOLAR YATIRIM PLANLIYORUZ”

Bakan Uraloğlu, ülkede demiryolu taşımacılığına özel önem verdiklerine dikkat çekti.

Türkiye’de demiryollarının ulaşımdaki payını bugün yüzde 4’ten 2029’da yüzde 11’in üzerine, 2053’te ise yaklaşık yüzde 22’ye çıkarmayı hedeflediklerini belirten Uraloğlu, böylece ülkede yük taşımacılığında demiryollarının payının artacağını ifade etti. 2053’e kadar.

Uraloğlu, demiryollarının uluslararası yük taşımacılığındaki payını 10 kat artırmayı hedeflediklerini belirtti. “Ulaştırma altyapısına 2002’den bu yana yaklaşık 194 milyar dolar yatırım yaptık. Bundan sonra 2053 yılına kadar yaklaşık 168 milyar dolar yatırım yapmayı planlıyoruz. Bu planda en büyük payı demiryolu altyapısının geliştirilmesine ayırdık.”dedi.

TAŞKENT BİLDİRGESİ VE ÇEŞİTLİ ANLAŞMALAR İMZALANDI

Toplantının ardından EİT Ulaştırma Bakanları 12. Toplantısı sonuçlarına ilişkin, Türkiye-İran-Özbekistan ve Türkmenistan arasındaki ulaşım koridorlarının işlevinin artırılmasını öngören Taşkent Deklarasyonu imzalandı.

Dahası “Özbekistan-Türkmenistan-İran-Türkiye”Ulaştırma koridorunun daha da geliştirilmesi, Afganistan üzerinden Güney Asya ülkelerine erişimi sağlayan ulaştırma koridorunda yük taşımacılığının kurulması ve Hazar Denizi üzerinden alternatif bir ulaşım koridorunun geliştirilmesine ilişkin mutabakat zaptı da imzalandı.

yakutiye-haber.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu